Gospodinele tinere si gospodinele…

Imi pare rau ca am plecat din Romania pentru ca nu o sa inteleg niciodata cum functioneaza femeile de acolo si pentru ca nu am la indemana nici studii de piata si alte balarii ca sa ma lamuresc dar e oarecum frustrant ca lumea inca mai lanseaza produse pe ideea de gospodinele tinere si gospodinele mai in varsta. Pentru ca bunica nu gateste ca iubita, nici iubita ca mama sau invers si fiecare are nevoie de o reclama separata la zahar, de exemplu. Dar mi se pare absurd sa le categorisesti asa si sa faci lucrul asta foarte evident.

Pe de alta parte, am vazut o gramada de critici la adresa zaharului Lemarco si reclamelor pe care le-au scos pe piata, alea faimoase cu Florin Piersic Jr. si senior.

Sa o luam incet, asa cum ar trebui. Cine mai tine minte cate reclame la zahar existau acum cativa ani pe piata? Existau doar reclame la Margaritar, perla zaharului (detinut de Agrana, o companie austriaca ce e actionar la trei din cele mai mari fabrici de zahar din Romania). Din pacate prima reclama pe care au avut-o, cea cu siragul de perle din care e smulsa o perla si pusa in cafea nu am gasit-o pe internet, dar a urmat (dupa ani si ani) o reclama cu Dan Chisu in ea. 

 

In afara de asta, cati producatori sau importatori de zahar stiti sa isi fi facut vreodata reclama pe TV? Pai, nimeni in afara de cei de la Agrana. Cati jucatori mai sunt pe piata? Lemarco si Zaharul Oradea (care apartine grupului Cristal Diamant). Lemarco a debutat acum ceva vreme cu o reclama ce parodia oarecum Charile and the Chocolate Factory, la fel de psihedelica:

Si continuarea logica e cea cu fata cu capul de tort dupa asta.

In Romania se consuma aproximativ 28kg de zahar pe an, pe cap de locuitor, pe cand in Bulgaria aproximativ 30kg. Doua valori relativ apropiate, pentru productie sau import de aproape trei sute de mii de tone in cele doua tari. Pentru zahar brut, fara sa punem la socoteala zaharul din alte dulciuri si bauturi. Inseamna foarte, foarte mult zahar. Foarte multe prajituri. Pentru ca romanii nu sunt amatori de ceai asa cum sunt englezii, putem presupune ca nu se consuma atat de mult in bauturi (desi se bea destul de multa cafea) ci se gatesc multe prajituri sau mancaruri care au nevoie de zahar ca ingredient. In functie de cantitati si sezon am putea presupune la fel de bine ca se foloseste mult zahar in apropierea Pastelui si Craciunului – poate cineva care lucreaza pentru vreo companie de profile are si niste date relevante.

Ei bine, in functie de cate prajituri gatesti, Margaritar era zaharul ‘premium’, chestie care reiese din pret per kilogram, reclame, strategia de comunicare (Probabil in reviste gen GoodFood si nu reviste de tip Ioana) si alte indicii din tinuta si varsta domnisoarei din reclama de mai sus. Multa vreme nu se gasea Margaritar in magazine precum Carrefour, care din cate tin minte are o pozitionare cu ‘cele mai mici preturi’ pana la sfarsitul zilei) Lemarco in schimb este ceva mai ieftin si alternativa convenienta pentru gospodinele care gatesc foarte mult (pe sistemul traditional, familie mare, cantitate direct proportionala, gatit si pentru nepoti pentru ca ei nu au timp sau rabdare, respectiv talent poate) si a plati pretul premium pentru Margaritar nu este intotdeauna un act justificat.

Revenind la Lemarco, daca ma intrebati pe mine, prefer reclama cu Piersic devorand capul-tort al unei domnisoare pentru ca este absurd de stupida si stiti vorba aia, candy doesn’t have to have a point, that’s why it’s candy – asa si cu zaharul. Cealalta cu juniorul este un pic dubioasa si iesita din context. Zaharul brun nu e motiv de intuneric, tenebre si horror, ci chiar n-are nevoie de nicio asociere.

Dar ma rog. Trebuiau s-o lase asa doar cu Florin Piersic senior, ar fi semanat cu prima lor reclama si ar fi continuat pe aceeasi idee (citatul cu ‘Candy doesn’t have to have a point’ e tot din Charlie and the Chocolate Factory). Asa au impartit ‘gospodinele’ in tinere si in varsta, fiecare cu propria apreciere fata de cei doi Piersic. Cand surprize, demographics is DEAD.

4 răspunsuri la “Gospodinele tinere si gospodinele…”

  1. Ca tot esti prin Anglia, ia numara tu reclamele lor la zahar 🙂 Nu au si, pe drept vorbind, este o bazaconie cat casa sa faci reclama la zahar. Zaharul, precum cartofii, este ‘commodity’, nu ai cum sa te diferentiezi in piata decat fie prin marimea cartofului, fie prin prostie. Achizitionarea zaharului nu se bazeaza pe impuls: „ah, zahar, am vazut eu reclama, hai sa cumpar”.

    Dar, ca sa nu moara de foame lumea (mai ales care au terminat ASE-ul fara prea multa pregatire), se baga bani in publicitate pentru un produs nediferentiabil. Irosire de resurse 🙂