low cost, low expectations

Cred ca au fost foarte putine momente in care toti pe care ii stiam faceau ceva si vroiam si eu sa fac neaparat dupa ce am trecut de 16 ani, dar cu prilejul a trei ani de facultate m-am inconjurat de rapoarte Mintel despre turism si cum low-costurile au avut o perioada de boom nemaipomenita & all that jazz. Explicatii care mai de care, categorisiri (noii „no-frills customers” – aluzie la felul in care lastminute.com nu iti spune care e carrier-ul inainte sa il selectezi, ci ii spune „no-frills airline”) si tipologii, si eu stateam si ma intrebam care o fi treaba asta cu low-cost airlines, ca n-am fost niciodata cu una. Am fost cu un charter sau doua, dar in rest nu m-am dus nicaieri cu low-cost. Si toata lumea imi zicea sau facea aproape in ciuda ca ei se duc un weekend mic la Geneva sau pe undeva, in speranta ca brusc o sa ma simt invidioasa si o sa ma duc si eu. Sauuuuu…..nu?

Si in sfarsit, a venit momentul – singura optiune viabila e un low cost! Din Birmingham pana in Malaga, unde evident ca nu zboara aproape nicio linie in mod direct. Optiunile „no-frills” erau Ryanair, bmibaby si Monarch (care poate nu va spun nimic, in afara de ryanair care e ciuma low-costurilor). Am stat si am asteptat cu sufletul la gura sa vada daca intr-adevar ma costa £50 de lire un bilet (pe site scria „as low as £30”) si dupa un mic calcul, care a implicat:

  • un singur zbor pe zi, nu in fiecare zi a saptamanii
  • platit pentru a avea geamantanul in avion, si eventual platit extra daca vroiam 30kg in total ca doua persoane care calatoresc impreuna
  • platit pentru scaun, eventual £3 in plus pentru extra loc pentru picioare
  • ore indecente dimineata sau noaptea (4, respectiv plecare la 11 noaptea de la destinatie) ceea ce insemna taxi de acasa pana la aeroport si inapoi;
  • platit pentru check-in online (si eu care speram ca macar apasatul butoanelor e grauit)
  • platit pentru mancare in avion
  • platit pentru bagajul de mana

Am ajuns la concluzia ca cel mai ieftin zbor era fix £120, nicidecum £35 sau ce speram eu…ei de fapt vroiau sa zica „incepeti de la £35 si tot adaugati cate £10, £15, £5, etc, asa ca am luat urmatorul low-cost care nu ne taxa pentru check-in, unde nu trebuia sa luam doar 15kg impreuna si avea ore cat de cat mai decente. Si a costat cam £150. In schimb, daca mergeam cu Swiss Airlines si faceam o singura escala, ar fi costat £200 de persoana. Marea economie cu low-costul, nu? Ore normale, toate nebuniile legate de logistica incluse dar macar nu te deprima procesul de rezervare unde ti se spune ca platesti si scaunul. Platesti si hartia igienica din toaleta? Oare?


Publicat pe

în

de către

Comentarii

8 răspunsuri la „low cost, low expectations”
  1. kaffein

    am zburat cu Ryanair de la Budapesta pana in Liverpool si retur.
    avantaje: pretul 180 de euro dus intors doua persoane cu toate taxele incluse aici. orarul a fost ok, nu au fost intarzieri.
    dezavantaje: din Budapesta ne-au trecut cu vederea vreo 3 kg in plus la bagaje ca avionul era pe jumate gol oricum, dar desi din Liverpool era la fel de gol o trebuit sa avem exact limita admisa la bagaje altfel plateam vreo 50 de euro in plus pt vreo 4 kg de bagaj.
    mancarea se plateste in avion. fiind un zbor scurt am ales doar o cafea si un ceai … am platit undeva la vreo 4 euro pe ele. (de mancat propriu zis aveau doar sandwich-uri reci asa ca am spus pas elegant ..)
    per ansamblu cred ca s-au meritat banii scutiti insa in mod evident economia s-a resimtit la capitolul confort.
    cam asta a fost pe scurt experienta calatoriei cu Ryanair 🙂

  2. din experienta pot spune ca sunt total de acord cu tine, deoarece in general low cost inseamna teapa sub o forma sau alta, dar hei, la fel inseamna si un restaurant ieftin de la gara, doar nu te astepti la stele Michelin, nu? :)) anyway, dupa parerea mea, low costul merita doar daca iti asigura zbor direct catre anumite destinatii, iar in cazurile acestea trebuie tratat ca un zbor normal dpdv asteptari ca pret, ca sa nu ai surprize neplacute later on. eu am zburat cu Aer Lingus de la Varsovia la Dublin (excelent, doar ca era plin de cocalari polonezi), cu Blue Airul in Hurghada si in Santorini (ambele in regim charter, deci nu se pune) si tot cu ei la Nisa, zbor de altfel excelent, pe care l-am gasit foarte apropiat ca experienta de Fratelli, adica multa lume proasta, ceva jet sets si cam aceleasi preturi la drinks :))

  3. Cred ca low costul merita cand prinzi cate o oferta – eu am zburat o singura data low cost Birmingham-Dublin si retur cu 1 penny (deci, doar ca sa nu spuna ca le dau pe moca) cu Ryan Air. De fapt, au fost mai multe curse de-astea in toata Europa, la un moment dat ne luam bilete indiferent daca stiam ca mergem sau nu, am zis ca vedem noi daca avem timp si bani.

    Dar, na. E ca-n trocarici.

    Pe de alta parte, am avut o caruta de belele si cand am zburat cu companii mai mari. Cel mai fun a fost cand am venit cu masina 🙂 Aceiasi bani + un euro-trip.

  4. apropo de plata hartiei igienice la toaleta, Ryanair a facut o gluma anul trecut, declarand ca vor sa puna intrare cu fise de 1 Euro la toaleta avionului. Ar fi fost culmea!

  5. E adevarat ca uneori descoperi ca nu e nici o afacere cu low costul, din seria blue air te pune sa platesti separat asigurare pentru fiecare bagaj de cala ?!
    Dar de pe alta parte, am zburat cu ryan air bruxelles – dublin dus-intors cu 2 euro centi. Si a fost super fun! Nu planuiam sa merg la dublin, asa ca nu am avut de ales intre low cost si companii nationale, dar cred ca uneori cu asa oferte de low-costuri e pacat sa nu le cumperi si sa pleci intr-un weekend fain.

  6. monica

    La low cost depinde de noroc. Eu am dat 30 euro pe un bilet alicante zaragoza(am stat 2 zile acolo)milano roma(escala am stat 2 ore in aeroport) apoi urmatoarea escala a fost in vreo 10 zile am avut timp sa vad cateva orase din italia si m-am intors la roma cu trenul…iar milano(acolo a fost complicat ca ne-a lasat intr-un aeroport si a trebui sa mergem cu autobuzul spre celalalt aeroport) de acolo am ajuns in barcelona seara, urmatoarea noapte am plecat spre granada. Nu am platit nimic in plus, nu am mancat in avion si aveam cam 15 kg in rucsac. A fost prima experienta Ryanair si a fost obositor intradevar dar am vizitat foarte multe locuri.

  7. Daca mergi cu autocarul Bucuresti – Madrid . La tarif de 90 euro . Nu iti da nimeni cafea sau suc , nu ai toaleta si mergi alaturi de oameni cu o anumita educatie si multe altele .

    De ce la un zbor cu avionul de 3-4 ore la tarif de 70-100 de euro pe ruta Bucuresti – Madrid trebuie sa primesti mancare si bautura gratuita ? Nu esti multumit ca in loc sa faci 3 zile faci numai 4 ore la acelasi pret .

    Nu vrei sa te stresezi cu rezervarea? Vino intr-o agentie de turism .

    Cred ca am uitat cine suntem si de unde venim .

  8. practic tu imi spui ca autocarul ma costa la fel de mult ca un avion low cost. atunci de ce as merge cu autocarul? ca sa faca baie de multime si sa transpir 3 zile? nici nu se pune problema; si nici n-ai inteles ce ziceam: low cost nu e de fapt low cost cand ajung la acelasi tarif ca la o companie de linie doar din cauza ca trebuie sa imi platesc bagajul, scaunul si faptul ca fac check-in online; mai ramane sa le platesc si autocolantul pe care mi-l pun pe valiza, nu? 😀

    cu rezervarea n-am nicio problema…agentia de turism nu-mi ofera nimic in plus, pachetele de caltorii o sa moara o moarte lenta dar sigura oricum cand o sa se raspandeasca dynamic packaging asa ca nu vad de ce le-as mai da bani sa apese butoane pentru mine 😀