Exista o chestie care deranjeaza la fel de mult pe cat e dorita de foarte multi: designeri si nume de firme care se ‘vand’ unor lanturi de clothing retailers mai mici. Se stie de multa vreme ca numele mari nu traiesc din vanzarea hainelor, ci in proportie de peste 60% accesorii si alte maruntisuri. Tot ce apare pe podium la scara mai mica pentru ca e clar ca nu vor trai de pe urma rochiilor si altor costume.
Nu stiu daca ati observat de cate ori a aparut Zara in ziare si reviste (de curand in Business Week global – dar cand zic eu ‘de curand’ s-ar putea sa fi fost acum doua luni doar ca nu mai tin minte) datorita modelului de succes pe care il folosesc in ca high-street fashion retailer. Simplul fapt ca o data la doua saptamani schimba colectiile si identifica foarte rapid ce a avut succes si ce nu i-a dat brand-ului o personalitate aparte. Oamenii se plictisesc usor. Aceleasi haine de la inceputul sezonului si pana la sfarsit in H&M sau FCUK sau oriunde in alta parte (de ex. River Island, Next, Topshop, Miss Selfridge) te plictisesc si mai tare cand vine vorba de cumparaturi de sezon. Pe langa faptul ca tindem catre megalomanie (unii din noi), ca exemplu Trafford Centre are 243 de magazine (asa se lauda ei), in vreme ce in Dubai se construieste un mall cu 600. Mie mi-e foarte greu sa concep ce dimensiuni poate avea ala cand Trafford Centre se intinde pe o suprafata mai mare decat Brico Store+Mobexpert+Carrefour+Baneasa Mall si tot pe doua etaje.
YSL a creat camasi pe care le poti cumpara din magazine SportsDirect (un fel de InterSport cu mai multe discount-uri). Roberto Cavalli pentru H&M s-a vandut in primele doua ore de la deschidere in State. Aici mai putin interesati dar oricum la fel de disperati.
(Anul trecut pe vremea asta)
Mai nou s-a lansat stirea ca brandul Comme des Garcons o sa lanseze o colectie pentru H&M. In linii marii, si designer brands ar trebui sa aiba aceleasi elemente ca si o strategie de succes – relevance, differentiation and effectiveness. Christian Louboutin se recunoaste datorita talpilor rosii ale pantofilor. Gentile Chanel din cauza formatului. In moda exista regula „first designer bag” – dupa ce te-ai gandit la ce ai vrea de la o geanta de designer poti sa incepi sa cauti, dar daca n-ai nici cea mai vaga idee, cumpara o geanta Chanel.
Comme des Garcons e usor de recunoscut datorita culorilor – sau mai bine zis non-culorilor alb si negru, croieli asimetrice si simplicitate, forme geometrice neobisnuite. Din 1963 si pana azi, in Tokyo, Paris si Dover Street Market. Asa ca H&M a scos cateva piese care nu sunt foarte diferite fata de ce au in magazine pentru tineret dar poarta semnatura (si 1/4 din pretul) Comme des Garcons.
But obviously there’s a catch. Multi o sa zica ce cool, pot sa cumpar haine marca Comme des Garcons pentru H&M si sa arat la fel de bine! Surpriza este ca nu poti sa cumperi decat 2 piese per colectie. Pentru ca s-au inghesuit prea multi la Roberto Cavalli banuiesc, i-au invatat o lectie si acum vand doar doua piese Comme des Garcons pentru fiecare persoana care intra in magazin. Pentru cei care cred ca „lasa, ies si intru din nou si n-o sa stie”, nu se aplica pentru ca daca ati vazut vreodata un H&M la reduceri/lansare de colectie noua, nu mai gasesti ce vroiai sa cumperi daca intri a doua oara. Deci nu prea e cazul 🙂
Morala povestii: foarte frumos dar la doua piese per colectie te simti ca la cantina cand ti-e foame si ti se da o ratie care nu te satura pe tine dar in doze mici hraneste pe toata lumea. Nu e tocmai fashionable dar poate e o modalitate de a imblanzi nebunia cumparaturilor si egoismul unora. Cine stie.
Comentarii
2 răspunsuri la „High-end fashion pentru toata lumea”
ador H&M.Desi sunt baiat stau cu orele in magazinu asta.Deabia astept sa se deschida si in Romania(daca nu s-au deschis deja :-s)
N-o sa deschida niciodata magazine in tarile in care au fabrici. Romania e una din ele 🙂