Evenimente, masline, atentii

Tudor Fulea a scris o insemnare pornind de la o discutie pe marginea seminariilor de la Portoroz, un fel de hit and miss in domeniul prezentarilor. Cand bune, cand proaste. Mi-ar fi placut sa merg sau sa ma uit macar la Webstock dar din pacate audio o ducea foarte prost cand am incercat si nu am auzit pe nimeni aproape incercand sa urmaresc online. Dar cred ca din 2005 de cand am tot inceput sa merg pe la conferinte si prezentari sau alte prostii, am avut parte si de povesti de groaza.

Tudor mentioneaza urmatoarele aspecte (pe scurt)

  • Nu e indicat sa ai speakeri care platesc sa vina pentru ca nimeni nu vrea sa asculte pe cineva care a platit sa fie la o conferinta. Even more so, oricine a platit sa se afle in fata unei audiente isi face publicitate cel mai probabil. Asta doar daca nu sunt niste dedesubturi dubioase si desi prezenta sa ar fi benefica, organizatorul e foarte prost si nu stie sa faca treaba.
  • Trebuie sa existe si show (sau daca preferati spectacol pe romaneste), ideal ar fi sa fie inclus in ‘pretul’ vorbitorilor. A nu se intelege facut de ras in cadrul unei teme serioase, ci iesit din rutina.
  • Moderatori buni si implicarea salii.

Pentru restul punctelor scoase in evidenta, le gasiti in insemnarea lui: Calitatea prezentarilor;

Ce vreau eu sa adaug la toate cele:

  1. Backup, backup, backup si/sau testat in prealabil. Am pierdut sirul evenimentelor ce se vroiau ‘serioase’ dar toti cei care vorbeau veneau cu tehnologie ‘de acasa’ care nu mergea pe calculatorul ce le era pus la dispozitie (atunci cand nu isi puteau folosi propriul laptop). Cand aveau in schimb propriul laptop, apareau probleme de ‘unde bagam cablul pentru proiector’ sau ‘Ia uite cum arata monitorul meu daca bag proiectorul in computer’ (rezolutia se schimba cel mai probabil). Plus alte chestii precum ‘N-am mai folosit niciodata un proiector/ecran cu laptop-ul, stai sa vad ce se intampla daca apas…’

    Cat despre testat in prealabil daca un film merge pus in fata unei audiente, e la fel de important. Una din prezentarile la care am fost vroia sa fie ‘interactiva’ si prezentatoarea bagase un DVD in player doar ca nu i-a mers DVD-ul. De ce, habar n-avea ea, nu stia ce sa-i faca, nici nu le avea cu tehnologia asa ca am pierdut treizeci de minute dintr-o ora incercand sa punem un DVD ce nu functiona si stiam ca nu avea sa functioneze din minutul intai. Daca intr-adevar nu ‘le ai’ cu tehnologia, ca sa nu te faci de ras si sa plece jumatate de sala (daca audienta a platit sa fie acolo esti in pericol), cere-ti scuze si daca in cinci minute maximum nu ai reusit sa-l faci sa mearga, lasa-l balta si improvizeaza. Cred ca exista o frica foarte mare de improvizat, altfel nu-mi explic. Daca nici la improvizat nu te pricepi, trimite-i intr-o pauza pentru ca oricum fapta e implinita.

  2. Foarte multi vorbitori faimosi uita sa se prezinte in fata audientei. Daca in unele cazuri e acceptabil (o audienta foarte pregatita care stie de ce se afla acolo si ar fi o crima sa nu aiba habar), in cele mai multe nu ai nicio scuza sa nu te prezinti, macar sa zici ‘Buna ziua, sunt X si lucrez la Y si poate multi ma cunoasteti deja’.
  3. Gandeste-te la audienta, atat ca organizator cat si ca vorbitor. Tin minte ca la Webcamp ne-a vorbit o femeie psiholog ca si cum am fi fost toti prosti sau habar n-aveam de concepte precum sugestia si alte asemenea. Chiar daca multi din cei prezenti erau programatori sau oameni din marketing (publicitate ma indoiesc), nu iei pe nimeni de prost prin ce zici si ce faci. Mai degraba iti introduci ferm si fara frica ideea fara sa ii intrebi pe ei ‘Ati auzit de asta vreodata?’ Largeste-mi ‘orizontul’ chiar daca am auzit candva in scoala cand nu ma uitam pe geam si spre deosebire de tine nu am facut o cariera din asta pentru ca nu mi-a placut. E o dovada rusinoasa ca nu stii cui te adresezi sau de ce te afli acolo. Vroiam sa pun intrebarea ‘Dar dumneavoastra stiti de ce va aflati aici?’ doar ca nu parea de bun simt. Chiar daca a fost gratuit evenimentul si puteam sa ma ridic oricand si sa plec, a fost o dovada ca unu – multi oameni nu stiu sa ofere prezentari sau sa vorbeasca in fata unei audiente diverse si doi – probabil se aflau acolo pentru ca puteau sa isi faca reclama gratuit pe marginea subiectului, nu pentru ca ar fi fost vreo oportunitate sa spuna ceva interesant si cine stie, la o audienta asa de mare, poate chiar sa capteze pe cineva.
  4. Make it memorable – cred ca s-a spus de atatea ori, nimeni n-a bagat la cap; chiar si cand tii un curs unor oameni pentru un an intreg, nu intra intr-o sala pentru ca ‘asa trebuie’ sau ca si cum moartea cu coasa e in audienta. Enjoy it. Atunci cand n-am tinut minte o prezentare pentru ca a fost interesanta, am tinut-o minte din cauza unui vorbitor. Si daca ma intrebati care, din 2005 pana azi, as zice patru: trei pozitive, una negativa: Serban Alexandrescu la Olimpiadele Comunicarii, Bogdan Naumovici tot candva in 2005 in Leo Academy, un tip pe nume William la Consiliul Britanic care s-a asezat efectiv pe jos si ne-a vorbit de acolo, iar ultima o tanti de la FutureBrand sau ceva in genul la o conferinta Strategic. A injurat ca la usa cortului si a considerat ca le-a spus lucrurilor pe nume desi la sfarsitul zilei n-a lasat o impresie extraordinara. Daca ar fi fost ceva in agentie limbajul ar fi fost acceptabil dar multi dintre noi eram sponsorizati sau platisem sa fim acolo. Not nice.
  5. Attention span = mic. Daca poti sa faci prezentarea cu cinci minute mai scurta fara sa omiti informatii importante sau sa dai oamenilor senzatia ca esti neserios sau neserioasa, do it! Depinde ce imagine vrei sa ai, exista riscul (cu evenimente la care platesti) sa auzi: ‘A terminat cu zece minute mai devreme si stam degeaba’ = Imi irosesc banii si ei nici macar nu ne tin pana la fix! Nu le spune de la inceput ca o sa plece mai devreme pentru ca ii pierzi in ultimele 20 de minute (cu siguranta)

That is all I remembered, ca o completare.

Ah si ca bonus: fii sincer. Daca nu esti bun cu prezentarile sau vorbitul in fata strainilor sau dai din maini sau ai ceva ce nu controlezi inca pe deplin, spune-o de la inceput. Fiecare pitch la care am fost sau prezentare am zis ca nu sunt persoana ideala sa prezinte in fata unui client pentru ca daca ma entuziasmez vorbesc prea repede pentru ca altii sa inteleaga si ma impiedic sau vars ceva, hartii o sa cada la fel si alte lucruri. And well, shit, that’s the way it works. Am incercat sa nu vars lucruri pe mine sau sa nu imi space ce tineam in mana dar nu se va intampla prea curand.


Publicat pe

în

, , , ,

de către

Comentarii

Un răspuns la „Evenimente, masline, atentii”
  1. am auzit la radio reclama cu ceva conferinta (la bucuresti cred) de marketing si m`a amuzat ca era pe un negativ de hip hop reclama (50 cent?), zici ca te duci la unu` cu un pistol in mana si ii zbori creierii daca nu`ti cumpara produsele/serviciile.