O treabă foarte interesantă s-a petrecut acum ceva vreme, anul trecut în August când lucram la un pitch pentru un magnat local cu o sumedenie de magazine și mulți bani prin conturi.
Toată echipa a fost destul de impresionată și în același timp speriată de ideea că se află în aceeași cameră cu o persoană care controlează o avere financiară semnificativă. Nu știi niciodată cum o să fie când vine vorba de banii proprii și gestionarea afacerilor plus vieții personaleȘ o să fie un fel de Donald Trump? Un fel de Alan Sugar? Un Dinu Patriciu? Un Bill Gates? Un Iosef Constantin Drăgan sau un Steve Jobs?
Eu n-am crezut niciodată în ideea asta de a-ți fi frică de oameni care nu sunt pe aceeași treaptă socială (în lipsa altei expresii care să descrie fenomenul momentan). Înțeleg poziția de a fi intimidat, dar pentru noi a fi intimidat când prezinți un pitch nu e o soluție, e o chestie de nedorit. Frica se vede în gesturi, în ezitări, se simte în tonul vocii și așa mai departe. Foarte puține persoane se simt confortabil atunci când știu că toți ochii dintr-o încăpere sunt asupra lor, în special în viața de zi cu zi când îți dorești (cel mai mult) să nu fii observat.
Mi s-a întâmplat de multe ori să fiu pe stradă când apare câte o vedetă sau la o cafenea când se așează cineva foarte cunoscut lângă tine. În Manchester, de obicei cu fotbaliști (și Sir Alex Ferguson) pe care nu i-aș recunoaște dacă n-ar fi alții în jur să zică „Vezi că ăla e…!” Dar foarte mulți ajung în stadiul în care merg să mănânce noaptea la ora zece după ce s-a închis localul pentru public pentru că altfel restaurantele ar fi pline de gură-cască sau cerșetori de autografe.
Dar revin în București din când în când și nu îmi dau seama ce e în neregulă când mă uit în jur. Îmi dau seama după o zi-două: e plin de mașini scumpe. Mașini inutil de scumpe pentru a) un oraș așa de mic ca București și b) un oraș atât de aglomerat precum București. Unde alții se uită uimiți la mașini, mie mi se pare o prostie lamentabilă să îți iei o mașină cu mulți cai putere ca să o ții într-un garaj sau să oprești la stop în București și să faci coadă pe Valea Prahovei.
În restul Europei aproape nu văd niciodată mașini scumpe și SUV-uri de lux (categoria Porsche Cayenne, Land Rover, Range Rover etc.) pentru că oamenii care și le pot permite probabil își pot permite și limuzine cu șofer dar foarte puțini își extind plapuma atât de mult. Omul nostru cu magazinele are case și bani în Marea Britanie dar nu stă decât vreo 2-3 luni pe an, iar restul și le petrece undeva în liniște departe de lumea dezlănțuită. Când vine aici, una din extravaganțele lui e de a avea propria sală de fitness în casă. Altfel peste tot pe unde am întrebat, aderă la aceleași reguli ca noi toți: își rezervă masă la restaurant și nu dă buzna, are un șofer care să îl ia de la aeroport și visează (visează!) să aibă avionul lui personal. Ar putea să cumpere aeroportul, dar nu o face. Nu asta îl interesează.
Revenind însă, de ce să faci coadă pe Valea Prahovei? Păi pentru că pe Valea Prahovei te recunosc ceilalți. Dacă te duci în vacanță în oricare altă parte a globului, acolo nu te știe nimeni. La ce folos să ai mașini scumpe și haine la fel de costisitoare dacă mișuni printre oameni care au și ei aceleași lucruri, dar nu își dau aceleași aere? E mai bine să le ai acolo unde alții le duc lipsa, ca să te simți un pic mai bine.
Vorbind cu tata, avem un aer de oarecare admirație pentru cei care vin și sunt prezențe discrete în țară și oamenii care nu se șochează când văd o persoană cunoscută în public. Când văd pe cineva la supermarket într-o dimineață. Sau un cuplu la restaurant într-o seară. Un oarecare milionar sau miliardar în cafeneaua unui hotel de cinci stele. Suntem destui care i-am văzut. Dar nu pot decât să mă întreb „așa, și?” Nu cred în autografe sau în ideea de a lansa întrebări a la jurnalist când mă văd în aceeași cameră cu altă persoană faimoasă. Dacă n-am avut curiozitatea să caut sau să întreb până atunci, de ce aș face asta acum?
Și uite așa, am ajuns la concluzia inevitabilă apropo de milionarii sau miliardarii de carton care adoră să fie văzuți și eventual mai și plătesc reviste sau trag sfori ca să apară în diverse articole și pe la emisiuni ale amicilor din industrie. Azi am dat peste un articol care însumează ideea în mod elegant:
„Conspicuous consumption isn’t a universal phenomenon. It’s a development phase. It declines as countries, regions, or distinct groups get richer.
“Bling rules in emerging economies still eager to travel the status-through-product consumption road,” the market-research group Euromonitor recently noted, but luxury businesses “are becoming aware that bling isn’t enough for growing numbers of consumers in developed economies.” At some point, luxury becomes less a tool of public status competition and more a means to private pleasure.
Iată România:
Rich people in poor places want to show off their wealth. And their less affluent counterparts feel pressure to fake it, at least in public. Nobody wants the stigma of being thought poor.
via Inconspicuous Consumption – Magazine – The Atlantic.
Nevoia de a te da mare e doar un stadiu de dezvoltare. Un hop pe care România nu l-a sărit încă. Îl trăiește în continuare, în mod foarte dureros și cu singura diferență că veniturile sunt atât de inegale, uneori ai senzația că există doar „foarte săraci” și „foarte bogați”.
Comentarii
11 răspunsuri la „Nevoia de a te da mare”
Sută la sută de acord cu tine. În mod ciudat, nici măcar generația tînără nu diferă cu mult în gîndire chiar dacă declarativ sunt cu tine. Așa că de îndată ce hipster-ul idealist împlinește vreo 30 de ani și are prima mărire la jobul lui corporatist va cumpăra mașina scumpă de la second hand, și va încerca în felul lui să epateze. Excepție: cei care chiar ies din țară. Cei care rămîn în țară sunt frustrați și încearcă soluția pe care ai descris-o și tu.
eu zic ca aceasta generatie este cu totul altfel…
Multi ar spune ca nevoia noastra de a epata provine din lipsurile suferite pana acum. Sau din lipsa educatiei financiare. Sau din.. Sau din. Din pacate, cautam scuze pentru un comportament care nu ne face cinste, in loc sa lucram la educatie si cultura.
@Silviu: da, nu ia Porsche Cheyenne dar își ia iPhone cu cartelă și iPad în timp ce se dă pe bicicletă. Cu totul altfel, într-adevăr 🙂
Eu zic ca nu trebuie sa invinuim generatia,ea este asa cum este si nu pentru ca ea este asa insa pentru ca a crescut influentata de niste factori care au dus-o la asta.
Si o sa ne multumim cu a da vina pe factorii externi. In loc sa identifici sursa, mai bine continuam cu ideea de vina 🙂
Eu zic ca nevoia asta la romani este mult mai extinsa; de la ratele facute la Flanco pentru Led-ul cu cea mai mare diagonala,cu care posesorul va avea grija sa se fotografieze strategic, pana la statusurile de pe retelele de socializare in care spun ca au avut la cina „fazan albastru de Madagascar” sau ca si-au tocit pantofii Ferragamo la nu-stiu-ce-club-exclusivist.
Nu inteleg de unde aceasta nevoie de a te lauda, si mai ales de a te lauda strainilor…Cred ca romanul se simte bine doar cand este „invidiat”( a nu se confunda cu admirat).
Nu generalizez! Sunt multi oameni cu bun simt, dar sunt intrecuti de ceilalti…
Sigur, n-as fi vrut sa merg asa departe :), si un infractor va comite infractiuni din cauza mediului in care a crescut. Cum de nu s-au gandit astia sa construiasca legile in functie de background-ul individului? Sa se specifice acolo in partea dispozitiva ce si cum ca nu se aplica in cazul celor proveniti din medii indoielnice.
Situatia asta o sa existe la noi atat timp cat un procent destul de mare al populatiei va trai in saracie. Saracia e la baza acestui comportament „da-te mare”.
Eu cred ca nu ai cum sa elimini acest comportament pana nu elimini saracia, oricat ai incerca sa educi. Cat timp oamenii vor trai in mizerie vor veni valuri, valuri de oameni care vor intelege gresit valoarea banului, a stimei si respectului, a ceea ce inseamna integritate.
Motto:
Mai mult sa fii decat sa pari. (prov.)
Banul ordoneaza totul (de aici o faza cu treptele, cu castele… cu snobism). Dar un Dar adevarat este modestia (care este inteleasa uneori gresit), o virtute a inteleptului care SIMTE cum proverbial cerul nu zice despre sine, ,,eu sunt inalt” (exemplu si proverb chinezesc).
Nu este vorba decat despre o ,,micime”* a omului naiv care pluteste deasupra realitatii**, pe toata planeta, nu numai pe langa noi.
http://www.youtube.com/watch?v=Ms31T8KjcOo
Prostul pana nu-i fudul parca nu e prost destul (prov.)
* din cauza acestei auto-limitari nu ajunge la masura multor lucruri adevarate, pierzand din trufie adevarate valori cum poate fi si o creatie practica, de exemplu.
** Luati aminte, domnilor, banii nu se fac usor (cantec de tapinar); probabil acei care isi deformeaza realitatea adevaratelor valori, nu s-au imprimat ca munca sta la baza a ceea ce poti sa fii in realitate, fara sa pari. Nu s-au educat sau nu prea au fost educati.
Oamenii adevarati, au nevoie de fair-play.
Sunt de parere ca cei care etapeaza au sechele din copilarie. Frustarile ies la suprafata pana la urma