Online shopping fail

O data la cateva luni se mai gaseste cate o banca sa faca o campanie despre comertul online unde te chinui sa comanzi ceva de pe internet si sa platesti cu cardul lor (dat unui blogger, sponsorizat, anuntat etc.) ceea ce mi se pare un mare fail; In primul rand pentru ca atunci cand ai nevoie sa faci plati online, nu cardul e problema, ci tranzactia cu banca in sine. Sau sistemul de plati online al retailer-ului de la care cumperi. Atunci cand lumea se scremea sa cumpere o carte de pe amazon ca si cum abia ar fi aparut MasterCard, alte zeci de mii de oameni se jucau pe net si plateau cu cardul fara sa-si imagineze ca pentru altii comertul online ar fi un efort deosebit.

Nu sunt sigura ce se incurajeaza in romania de fapt; utilizarea cardului sau incurajarea comertului online? Sunt pana la urma doua lucruri diferite si imi aduc aminte cu nostalgie de zilele in care lucrurile mergeau atat de prost incat degeaba te inscriai la asa ceva. Zilele in care ieseam la restaurant si venea chelnerul sa ne spuna ca nu le merge POS-ul. Si trebuia sa ai bani cu tine sau daca erai pe fuga, flamand si abia te oprisei acolo sa dai fuga la un bancomat sa scoti. In unele supermarketuri ai doar o singura casa la care poti plati cu card. Si vreo 4-5 POS-uri de la alta banca. Am innebunit? De ce?

Si am fost in ambele situatii; sa fiu intr-o cafenea in zona Pta Romana si sa nu fie UN bancomat care sa mearga pe Magheru, de la Romana pana la Universitate, si sa te plimbi in aerul rece gandindu-te „fffffff-f-f-f–f..ffuuuuuuuuu”

Nu cred ca in toata perioada in care am avut MasterCard am avut vreo problema cu tranzactiile, atata timp cat lucrurile sunt livrate la adresa la care ai inregistrat cardul. Last.fm, amazon, threadless, world of warcraft, shanalogic, l-am folosit chiar si in statia de tren in UK si ce surpriza, cardul nu are nicio problema! Pentru ca nu cardul e problema..

Problema vine din partea retailerului care inca n-a inteles (si e valabil si aici) ca:

  • atunci cand n-ai ceva in stoc, nu faci decat sa ma enervezi aratandu-mi-l pe pagina si spunandu-mi ca ‘nu e’
  • atunci cand il comanzi si e in stoc, primesti mail la doua zile dupa ca de fapt nu e si trebuie sa mai astepti
  • in stilul amazon, ‘livrare rapida’ nu e tot una cu ‘proces de cumparare rapid’, adica le ia 3-4 sau mai multe zile pana gasesc produsul in magazie si livrarea poate sa fie si in 3 ore, tu tot ai pierdut timp. Partea buna e ca in zilele de „dispatch” poate te enervezi si anulezi comanda si-ti iei banii inapoi si te duci la altcineva care are de gand sa te serveasca atunci cand chiar ai nevoie, nu in 5 zile de la data aia;
  • cel mai frustrant e cand se vede conceptul de ‘fold’ pe pagina de cumparaturi si mereu trebuie sa caut butonul de ‘view all’; pentru ca oamenii stiu sa dea scroll, au invatat asta de foarte mult timp; prefer sa dau scroll prin toate decat sa caut pagina cu pagina si sa nu mai tin minte pe ce pagina era altceva ce m-a interesat; in plus, nu mai deschid alte 4-5 taburi ca sa le inspectez;
  • thumbnail-urile nu sunt thumbnail-uri, sunt imagini scaled down to size, facand pagina sa se incarce atat de lent incat mai bine imi iau din alta parte
  • opt-in e de fapt opt-out; trebuie sa dai click ca sa NU primesti newsletter, ca altfel ei s-au gandit ca neaparat vrei sa fii tinut la curent. Umm..nu
  • nu-ti spune nimeni cat costa livrarea decat atunci cand ajungi la sfarsit. Am vazut pantofii viselor mele, i-am adaugat in cos, m-ai facut sa-mi introduc adresa si tot si abia atunci imi zici ca imi iei £10 pentru livrare? Am innebunit? Inca o cincime din pret cand aia de alaturi mi-i livreaza gratuit?

Si cealalta problema e banca, pe de o parte pentru ca nu stie mai nimic despre clientii ei si nici sa comunice nu stie; nu e cazul bancii mele din Romania dar de exemplu din cauza ca un tembel fraudeaza clientii unei anumite banci, se blocheaza conturi brusc si din senin, fara macar sa fii anuntat. Si razi, bei, te distrezi, te duci la bowling si vrei sa platesti si surpriza, nu merge, suni, abia iti raspunde cineva si iti zice stiti, contul dumneavoastra a fost blocat din cauza unor tranzactii dubioase. Ale mele? In contul meu? Nu..in contul altor persoane. Dar de ce? Pai pentru ca au folosit cardul in strainatate..si am asociat…si.. Da’ eu vreau sa-mi platesc pantofii. Nu pot? Nu..trebuie sa veniti la sucursala.. ffffuuuuuuuuu……

La unii merge greu de tot treaba asta cu plata si cardul. Si vad ca inca se chinuie, ca se tot fac ‘experimente online’. Va fac eu cu cea mai mare placere, am probabil 30-40 de tranzactii cu cardul pe saptamana sau mai multe in zile fericite.

PS: ca fapt divers, in Bucuresti am vazut apa de gura Listerine incuiata cu cheie intr-o vitrina. REALLY? De ce ne purtam cu lucrurile normale ca si cum ar fi piese de muzeu? Daca o cumparam o folosim doar la ocazii speciale?


Publicat pe

în

de către

Comentarii

2 răspunsuri la „Online shopping fail”
  1. Piata de retail online din Romania e un mare ”Fail”, incepand de la magazinele mari si incheind cu superpcmagic.com.ro si alte manarii. Asta o spune unul dependent complet de comertul online.

    E o problema cu publicul si da, marea problema e la nivelul folosirii cardurilor. Ideea de ”poti cumpara PANA SI online” a fost o sugestie din programul de promovare al cardurilor. Nici macar nu-i vorba de online banking ci de modul de a privi efectiv cardurile. Romanilor le e frica sa foloseasca bucata de plastic in supermarket/hypermarket, cand iau salariul golesc jumate numai ca sa-l scoata de pe card si per total li se pare ca e o constrangere a ”hotilor de la banci” (in cazul BRD nu zic ca n-au dreptate)

  2. Eu nu am nici un motiv sa ma dau cu parea/sa fac advertorial ca nu am tangenta reala cu asa ceva dar totusi dintre bancile din Romania la CreditEurope am card si internetBank-ing si la tangenta asta superficiala si lipsita de continut(adica nu am facut decat sa imi activez InternetBank-ingul) mi se pare totusi ca au ceva aparte. Poate ma insel da sa zica cineva cu experienta daca am intuit bine 😕 !!!