Previziuni

Fiecare proiect aici debuteaza de obicei cu o analiza PESTLE sau SLEPT sau PEST sau oricare din variantele de mai sus, toate acronime pentru ‘political’, ‘economical’, ‘social’, ‘technological’, ‘legal’ si ‘environmental’. In esenta tot felul de lucruri care ar putea influenta compania pentru care lucrezi sau te prefaci ca lucrezi de dragul stiintei. Lucruri pe care in mediul unei agentii nu l-ai face in mod explicit (aratand cu degetul la un tabel cu multe puncte), dar pe care l-ai face in viata de corporatist si l-ai si prezenta intr-o sedinta, colegii ar ridica mana si ar pune intrebari ca in pozele de pe Getty.

In esenta, in publicitate sau in planning cel putin sunt lucruri pe care le stim si de care suntem painfully aware. Stim ca vin alegeri, stim ca e criza, stim ca o sa creasca pretul petrolului, stim ca exista tot felul de lucruri mici si marunte care ne afecteaza activitatea pana in cel mai dureros detaliu. Creste pretul petrolului, clientul importa mai putin din China, scade bugetul de vanzari, scade si ala de publicitate si tot asa. Nu iti trebuie o imaginatie bogata.

Cel mai amuzant e de cand cu criza. Facem previziuni ca oamenii o sa voteze cu partidul conservator ca mereu se orienteaza spre partide de dreapta cand e criza, ca o sa fie in top jucariile clasice gen cuburi, lego si alte lucruri care sa reziste, ca oamenii cheltuie mai mult pe operatii estetice la sani, buze, liposuctii, ca au crescut vanzarile la lenjerie intima, ca oamenii citesc din ce in ce mai putine ziare, reviste, ca stau in casa, ce fac ei in casa, ce gatesc, inca mai cumpara mancare semi-preparata sau invata sa gateasca?

Amuzant e pentru ca am ajuns sa facem previziuni despre cum o sa miroasa sapunul in casa si ce condimente o sa-si puna in mancare. Ceea ce e usor absurd si interesant daca esti un fel de data junkie (ca mine) dar absolut inutil daca esti producatorul de condimente si vine cineva si-ti zice ca brusc o sa-ti sara in aer vanzarile de scortisoara. Pe bune?

Amuzant pentru ca exista previziuni despre cum negrul e la moda dar eu nu-mi aduc aminte sa se fi demodat vreodata.

Amuzant pentru ca am un singur curs in care lumea nu poate sa gandeasca cu propriul creier, nu cu al lui Mintel. E o mica evolutie de la a nu sti de Mintel sau Ipsos si unde sa cauti pana la a sti de ele dar a le declara o noua religie.Mintel e destept dar nu e Mama Omida. Si multe previziuni, fara o explicatie anume. Cardamom? De ce cardamom? Tocmai cand explicatiile sunt cele care conteaza: ca in intrebarile de interviu ale lui Boti sau de la Google. Acum cativa ani in Leo Boti ne intreba la cat am estima piata de materiale de constructii in Romania.

E ok sa fii si usor ignorant pentru ca solutiile la probleme si ideile nu vin doar de la oameni cu nota 10 si felicitari sau coronita, dar statistic probabil ei isi dau seama ca e o idee buna (sau o solutie pentru problema cuiva, undeva).Dar serios acum….cardamom? O sa ma macine toata noaptea.

Eu una as interzice analize de genul celei mentionate mai sus. Pentru ca multe sunt prostii si scheme de marketing inventate acum cateva zeci de ani in cele mai rau cazuri. Matrici cu produse si vaci sau caini. Inainte sa fi existat internetul. Inainte ca Sony sa anunte ca noul PS3 va avea Facebook integrat. Sa lasam internetul jos, sa luam o gura de aer si sa ne aducem aminte ca oricat am iubi noi internetul, internetul nu ne iubeste inapoi 😀


Publicat pe

în

de către

Comentarii

Un răspuns la „Previziuni”
  1. Planners don’t ‘know’ squat, they’re just precision guessers (Bob Hoffman :P)