Pitch-uri si dileme

Stefan e foarte delicat in a scrie despre o chestie care tine de bun simt si/sau bune practici in publicitate; va invit sa cititi ‘Pitch-uri: ma uit la unii si ma minunez

„Cum o fi sa participi la licitatii de comunicare pentru branduri ale P&G si Unilever concomitent?”

Si sa ne gandim la unele lucrur, unele din ele mentionate in comentarii. Mostly ale mele si ale lui Stefan

  • Acceptabil?

Depinde ce intelegi prin asta, daca agentia n-a mai lucrat pe nici unul din branduri inainte, nu vad unde e problema in a se baga in pitch-uri concomitent. Daca as fi agentia si as considera ca insight-ul sau viziunea mea se potriveste cu cea a amandurora, e o modalitate de a interactiona cu clientul si de a vedea daca suntem compatibili sau nu. Suna a alergat dupa doi iepuri si a risca de a nu ramane cu nici unul dar n-ai de unde sa stii daca nu incerci. De exemplu poate stiu cum evalueaza P&G o campanie si stiu cum o evalueaza si Unilever dar e probabil ca unii sa fie mai receptivi la o anumita filosofie sau la un anumit mod de munca al agentiei. If we click we’re good, if not then shit sucks cum s-ar zice. In cel mai rau caz inveti ceva si esti in acelasi stadiu in care erai si inainte sa mergi la pitch.

Stefan zice: „Dau un exemplu similar: Daca in timp ce o agentia asteapta rezultatul la un pitch Coca-Cola, ea confirma participarea la un pitch de la Pepsi (si probabil primeste si brieful), este agentia lipsita de etica?”

  • Inacceptabil, depinde de unde privesti

Privind din afara, adica din Marea Britanie, aici publicitatea inca se practica conform unui ‘gentleman’s agreement’, reguli nescrise care determina ‘best practices in advertising’. In Romania nu cred sa existe asa ceva deci in teorie daca cineva face asta, love them, hate them, dar tot o sa se discute despre asta.

Foame de bani? Eu as zice ca da, e lipsita de etica decizia, pentru ca justificarea ‘nu putem sti sigur’ nu e suficienta in fata clientului. Ca om de la Coca Cola m-as simti tradat sa stiu ca agentia n-are rabdare sa afle ce am decis si le-as da un sut in fund urgent daca imi permit. Daaar.

Exista si situatia delicata in care pitch-urile nu au impresionat dar trebuie sa alegi raul mai mic, si in cazul in care agentia respectiva e raul mai mic dintre toate se pune problema si de etica, si de integritate. Avem nevoie de o campanie dar astia nu par a fi ce vrem…doar ca au avut un pitch destul de convingator. Ce facem in cazul asta? Amanam campania cu totul, da-l naibii de buget, sau alegem sa lucram cu o agentie ‘volatila’? Ii rugam noi frumos sa lase alti clienti acum ca lucreaza pentru noi?

Vazand si partea buna si cea naspa a lucrurilor si la urma urmei depinde de client si moralitatea lui si ce ar raspunde la intrebarea ‘Ce patim daca se afla?’ sau cat de important este pentru cei care au incredere in noi ca am facut chestia asta. Iesim sifonati sau iesim basma curata?

In esenta agentia, probabil in viziunea noastra de highly ethical people, este lipsita de scrupule si etica dar ei nu considera ca un contract e ca si cum te-ai casatori cu unul sau altul.

Sunt curioasa ce ar face altii daca la Stefan nu s-a ingesuit nimeni sa raspunda. Right or wrong?

Un răspuns la “Pitch-uri si dileme”

  1. Cred ca e un pic mai simplu decat pare. Daca agentia X face pitch pentru mine, compania Z, si aflu ca a facut si un pitch simultan pentru compania Y, inseamna ca:

    1. agentia nu are suficienta incredere in propriile forte, in sensul ca nu e sigura ca va convinge pe cineva, ceea ce determina o reactie de respingere din partea mea;

    si

    2. alearga dupa doi iepuri, oricare ar fi motivul, iar asta inseamna ca oamenii care s-ar putea sa lucreze la campania companiei mele… vor lucra si pentru campania concurentilor – sa fim seriosi, intervine subiectivitatea si inclinatia catre un anumit brand, iar aici sunt multe variabile.

    Nu cred ca e vorba de etica, in sine, caci nu au divulgat anumite date sau nu au folosit datele mele pentru a ajuta concurentul (aproape toate datele folosite de departamentul de marketing), insa as intrerupe imediat orice posibilitate de a continua discutiile. E o chestiune de management, nu de pitch.

    Din cate cunosc, inainte de a cere un pitch din partea unei agentii, se semneaza anumite documente, printre care si o declaratie anume (cum ca agentia nu face pitch pentru un concurent direct/indirect) – nu stiu exact cum sta treaba in industrie, insa nu as accepta un pitch daca o agentie nu ar semna o asemenea declaratie.