Cum difera multe lucruri

Ellis Nadler Illustration

Ieri multi m-au întrebat cum e Marea Britanie diferita fata de România dar ar fi prea multe de cuprins într-o însemnare, de la obiceiuri de zi cu zi pâna la mâncare si gândire si asa mai departe. În schimb, apropo de evenimentul de ieri (Reinventing Online Media) si cât de informati sunt utilizatorii, poti foarte bine sa te uiti la cum interactioneaza cu media de orice tip ca sa îti dai seama cu ce fel de oameni ai de-a face.

De exemplu, telefoanele mobile – în România exista câtiva operatori mari si lati. Însemnarea e de fapt un fel de reactie la ce zicea Richard Moat, CEO al Orange într-un interviu pentru Ziarul Financiar: „Vom ajunge sa luam clienti noi doar de la competitie”. Daca nu ma însel, printre retelele notabile ca numar de utilizatori (habar n-am cât de mare este piata cu totul de fapt) se numara Orange, Vodafone, Cosmote si Zapp, ultimul în CDMA fata de restul, GSM. Daca au mai aparut în noua luni de când am plecat, do say so.

  • România – toate serviciile au aceeasi structura – abonamente si cartele preplatite. Abonamentele au un pret fix, telefoanele primesc reduceri substantiale atunci când îti faci abonament. Îti cumperi telefonul singur, platesti pretul întreg.
  • Marea Britanie
    • Toata lumea se grabeste sa dea SIM-uri gratuite (Pay as you go) sau oferte de genul „cumpara acum o cartela preplatita si primesti 200 de minute în reteaua noastra”. Telefoanele sunt gratuite în functie de abonament (Pay monthly) – pentru cei care au vazut iPhone „la oferta” la O2, adica „gratuit”, e gratuit la abonamentele de £45 si £75 de lire pe luna.
    • Indiferent de cât vorbesti, platesti acea suma si primesti cu ea minute gratuite sa te speli pe cap cu ele, convorbiri gratuite cu alte telefoane din aceeasi retea, în fine, poti sa-ti alegi cam ce vrei, Orange a scos niste abonamente mai simple, cu nume de animale (Raccoon, Canary, Panther) în ordinea pretului. De ex. telefoanele BlackBerry se vând cu Panther, care costa de la £35 pe luna plus BlackBerry Talk, BlackBerry Data etc.
    • În plus daca te pasioneaza sa mai platesti înca £6 pe luna, primesti asigurare de la orice operator ti-ai alege.

Diferenta mare este de fapt ca exista foarte multi operatori, desi unii închiriaza linii de la altii dar pâna la urma e problema lor. Ca dimensiuni nu mai tin minte decât un studiu Mintel din 2007 deci destul de recent oarecum, cu Vodafone în frunte (25%), Orange (23%), O2 (23%), T-Mobile (17%), Virgin Mobile (8%, functioneaza cu liniile T-Mobile), 3 (4%) si Tesco-da-au-si-telefoane (1%). Din toti utilizatorii, 65.2% din ei ziceau ca folosesc telefoanele pentru uz personal, 4.8% business si restul alte utilizari obscure. Companiile rareori platesc pentru convorbirile personale ale angajatilor, btw. Chiar daca abonamentul tau e platit de ei, scoti bani din buzunar pentru ce vorbesti cu mama, tata, amanta si nevasta. Ce zgârciti, nu? De-aia multi cara doua telefoane dupa ei. Ce industrie profitabila!

În conditiile astea, normal ca nu mai ai ce utilizatori noi sa cauti, decât sa îi iei de la competitie!

„Diferentiatorul cheie, care este foarte greu de copiat, este nivelul serviciilor pe care il oferi. Deci trebuie sa ne concentram sa oferim cele mai bune servicii de retea, de relatii cu clientii si cea mai buna experienta posibila in magazine”

Richard Moat pt. ZF


Publicat pe

în

de către

Comentarii

2 răspunsuri la „Cum difera multe lucruri”
  1. :)) telefoanele mobile?
    oamenii sunt diferiti.
    cainii sunt diferiti.
    mancare este diferita, dar de data asta supiza.. mult mai proasta;
    deci… totul este diferit

  2. ooooo … gandesti prea departe si vrei prea multe de la o tara balcanica … o tara bananiera, tara lui papura voda, tara nimanui, tara libertatii absolute …