Networking, acest mister al lumii moderne

Ce ma oftica cel mai tare este faptul ca peste tot pe unde ma duc se vorbeste despre trenduri. Uite trendul facebook, myspace, twitter, del.icio.us, last.fm, YouTube vlogging, bebo, flickr si lista poate continua. Peste tot se vorbeste despre cum poti sa folosesti facebook in mod eficient si nu ca un ‘alt mediu’ de comunicare. Cum sa atragi utilizatori noi dar nu sa ii ‘seduci’.

Mi se pare interesant cum in Romania nu au prins conceptele astea – poate din cateva motive: facebook ar mai trebui sa creasca oricum, Myspace este inca un fel de mister mai ales ca multi (si aici ma refer la ‘tineretul de prin scoli si licee’) nu s-au prins cum sa il foloseasca la adevaratul lui potential si e destul de greu de editat pentru cei care nu au cunostiinte (macar) minime de html – sau au auzit despre HTML. Cunosc o gramada de romani pe myspace dar nu sunt aceleasi persoane pe care le-ai gasi pe hi5. Hi5 e un fel de networking site foarte ‘ieftin’ din punctul meu de vedere. Pe Hi5 nu ai nici un fel de privacy si poti vedea pozele tuturor sau poti lasa comentarii pe pagina oricui, trezindu-te astfel cu diversi ciudati de 40 de ani care lasa comentarii libidinoase pe paginile fetelor care se pozeaza in diverse pozitii. Ideea de ‘poza de hi5’ e ideea de ‘hai sa ne pozam cu telefonul mobil si sa punem poza pe net, cu cat mai scandaloasa cu atat mai bine.

Mi-aduc aminte ca acum ceva vreme printr-o scoala de-a noastra se scandalizase o directoare foarte tare ca uite ce poze au elevii mei pe hi5, fete in costume de baie, sutiene, lenjerie intima si tot felul de prostii din astea. Nu, stirea n-a ajuns pe la televizor sau prin ziare dar mai sunt cazuri de amenintari cu exmatricularea pentru ce-au facut elevii pe net desi nu are nicio legatura cu scoala dar asta-i viata. Viitorul e oricum pe internet.

Acum mi se pare interesant pentru ca in urma cu ceva vreme pe cand eram in Leo Burnett lucram pentru Max Factor – orice ar fi fost bun pentru ‘web’ era acceptat ca idee, doar ca dupa ce venisem cu niste ganduri ni s-a spus ‘da, e interesanta ideea ta dar Max Factor nu o sa mai comunice ‘make up of make-up artists’ de acum incolo’ si a fost lasat balta. Ma intreb insa de ce nimeni (dar absolut nimeni) nu a vrut sa faca ceva cu acest Hi5. E chiar mai mare decat isi inchipuie lumea si ar fi un loc de pornire foarte bun la capitolul ‘involvement’. Adica uite, Victoria’s Secret face pe facebook o treaba interesanta – vezi campania ‘PINK’ si multe alte lucruri. Daca le spui fetelor ‘aratati-ne o poza in care purtati ceva din colectia ‘PINK’ pe facebook’, sigur primul lucru care se va intampla va fi sa puna mana pe webcam/camera foto si sa posteze ceva. Si nu neaparat Victoria’s Secret. Si Clairol a facut ceva asemanator pe Myspace acum ceva vreme in care trebuia sa postezi cea mai frumoasa poza pe care o ai cu parul tau (si bineinteles produsul) si ce chestie, a mers!

Dar ultima oara cand am vorbit de ‘hai sa facem ceva cu hi5’ toata lumea s-a uitat putin ciudat la mine…daca noi n-am auzit de hi5, inseamna ca nu exista. Poftim?

Nimeni n-a observat inca potentialul pe last.fm unde lucrurile se misca si mai rapid. Nimeni n-a observat sau exploatat cum inainte si dupa concertul Placebo in grupul ‘Romania’ melodiile din top erau doar ale lor. La fel si cu Muse, la fel si cu Bonobo sau altele (Rolling Stones, Faithless, Tiesto etc.)

Au aparut in schimb niste incercari timide de a implica oamenii pe net. Timide, timide, timide.

De ce nu se intampla chiar nimic pe net in afara de live blogging, vlogging de la SIAB, podcasturi si mereu aceleasi persoane care le fac sau uploadeaza? Se pierd atat de multe lucruri pe drum si atatea ocazii mi se pare ciudat ca nu exisa o persoana care sa zica ‘bai, hai sa facem ceva’ (si sa si fie in pozitia de a putea face ceva)


Publicat pe

în

, , , ,

de către

Comentarii

14 răspunsuri la „Networking, acest mister al lumii moderne”
  1. […] fost copy la Leo, ne povesteste cum se vedea socializarea online din […]

  2. Parerea mea e ca inca romanii nu au educatia necesara sa se implice pe net. Mai trebuie schimbata mentalitatea un pic pana se va intampla boom-ul pe netul romanesc. Vorbesc de oamenii in toata firea – cei care au trait pe vremea impuscatului. Prea ii iei din oala cu ideile de „implica oamenii deja inscrisi pe hi5”. Poate generatia care vine acum sa se mai aleaga si sa apara ceva. De activat pe net, activeaza. Mai ramane sa ma creasca si calitatea. Sa fie educati ca netul nu inseamna numai yahoo msg si hi5. Sa fie educati sa participe la un nivel mai superior.

  3. Se face, Deea. Doar ca nu atat de masiv. Inca. La agentia la care lucrez ne-am propus sa intram puternic in zona asta.

  4. Stiu eu cateva motive. Sau erau doar intrebari retorice?….

  5. mda, cam ai dreptate

  6. Vorbesti de „podcasturi”. Poti sa-mi dai niste exemple de podcasturi in Romania, care posteaza regulat ? Eu zic ca poti sa le stergi linistit de pe lista cu „ce se face in .ro” …

  7. „Pe Hi5 nu ai nici un fel de privacy” – cel putin in privinta commenturilor la poze poti da disable!

  8. Foarte la obiect!

    Numai ca in Romanica imensa majoritate a oamenilor de advertising si marketing habar nu au cu ce se mananca online-ul in general, daramite web2.0 si social networkingul.

    Pur si simplu ei nu pot intelege ca este vorba de un mediu diferit, in care diferenta intre o campanie reusita si una dezastruoasa sau inutila este facuta nu de cantitatea de bani aruncata inspre online, ci de reactia cititorilor, care vine inapoi spre advertiser cu mult mai multa putere pe internet decat oriunde altundeva. Fie pro, fie contra.

    Mai e mult pana departe.

  9. Bine punctat! 🙂

    Acum cateva zile am citit top web apps in Romania, si mi-a ramas intiparita o remarca a unui comentator (nu era roman):
    „I noticed in Romania this attitude of over criticizing everything, its in the mentality of the people here.”

    Da, e o chestiune de mentalitate. Dar nu e mentalitatea comunista, ci o mutatie a acesteia. O vedem in multi din cei de 20-30 de ani…

    Individualism, „cine mi-s EU”, „ce castig EU din asta?”, „cum sa ma-mbogatesc peste noapte, fara sa muncesc?”, „cum sa muncesc mai putin?”…

    Vorba lui zvoner: mai e mult pana departe 🙂

  10. Raspunsul retoricii tale sta in chiar ultimele cuvinte scrise: „(si sa si fie in pozitia de a putea face ceva).”
    Daca tu, din interiorul celui (care ar trebui sa fie cel) mai interesat segment in online, advertisingul, „esti privita ciudat”, inseamna ca Zvoner are dreptate: habar n-au, nu inteleg deci neaga!
    Hai sa recunoastem: Advertisingul are si infrastructura si banii si knowhow-ul si motivatia si… tot ce vrei.
    Ce folos? Nu are intelegerea

  11. […] Ce aplicaţii am putea crea cu ajutorul OpenSocial? Care credeţi că vor fi efectele acestei mişcări făcute de Google? De ce nu funcţionează social networking-ul în România? […]

  12. MBDragan a facut blogzoner… e un pas, deci facem si noi ceva… Sunt sigur ca Mihai a prins miscarea si e pe val 🙂

    Eu abia acum incep sa acord atentie fenomenului si ma intreb, o fii de ajuns ca mi-am facut blog si am pus un manunchi de linkuri spre profilurile mele de pe net – sourceforge, hi5, ejobs?…

  13. Social networking-ul prinde si in Romania dar este afisat sub forme autohtone cu mijloace romanesti. Adica nu este o retea sociala in adevaratul sens al cuvantului, dar exista intalniri online prilejuite de site-urile de dating. Romania sta pe mess… intrebarea zilei este clara: „dar tu n-ai mess? vorbim acolo!”. Fiecare isi face propria retea sociala pe messanger. Racoleaza amici sau cunoscuti de pe site-uri de matrimoniale. Si daca nu credeti vizitati clasamentul Trafic la rubrica „Prietenii / Matrimoniale” si veti fi surprinsi de popularitatea de care se bucura facebook, myspace, twitter, bebo sau flickr in variante romanesti.