Era o zi liniştită până când am citit un articol în AdAge care a făcut să îmi crească un pic tensiunea şi să mă împingă de la spate să scriu care e părerea mea despre facebook, că tot mă întreabă lumea şi sunt un fel de paria când spun că pentru mine e ceva putred la mijloc. Acum să explic de ce. Articolul în cauză: şefa pe Facebook ads zice că oamenii din publicitate nu înţeleg cum funcţionează ei:
„Here, our core revenue streams are driven by advertising, so I feel very much at the center of how Facebook is going to evolve. Everyone is really eager to partner with Facebook, and I see tremendous interest in Facebook, more interest than in any other company I’ve worked for. The companies are asking for help in how to bring their brands to life. People „like” a brand page 50 million times a day! There’s a healthy ecosystem of partners that are working with Facebook and we love that. I’m not sure the marketing community understands our story yet.”
1
Prima reacţie: ce? Facebook e prea avansat ca să fie înţeles de oamenii de marketing? Nu e avansat, e ambiguu cel mult pentru că nimeni nu ştie exact la ce foloseşte. Există o diferenţă între sisteme avansate complexe şi sisteme simple dar cu un finisaj mai lustruit. Lumea nu ştie ce să facă cu el în totalitate încă. Nu toată lumea s-a prins care e rolul lui pentru un brand. Nu tot ce merge la mine merge şi la tine. Poţi să ai formule care să explice ca la prost oamenilor de marketing, dar atâta timp cât te axezi pe formule care să simplifice motivul pentru care oamenii sunt acolo în primul rând n-o să vezi pădurea de copaci.
Primul comentariu la articolul din AdAge îmi dă speranţă:
Please explain how long we will all have to wait until we can understand how powerful Facebook can be to advertisers?
Mie una nu mi se pare o coincidenţă că toată lumea vorbeşte despre cum să faci bani pe facebook, dar foarte puţini sunt cei care chiar îi fac sau pot să spună că produsul pe care îl promovează prin facebook a avut parte de ceva rezultate care pot fi atribuite clar platformei.
Alt comentariu îmi dă şi mai multă speranţă:
„the potential of Facebook as a marketing platform is undeniable. But, while Ms. Everson is focused on working with the „largest brands and largest agencies,” smaller players (even those representing global brands, as we do) are left in the lurch. Facebook is not a marketing-friendly platform–far from it, in fact, if you are a smaller agency.”
Şi e adevărat pentru foarte multe branduri (evit să zic toate pentru că nu de asta mă ocup – nu operez într-un balonaş de săpun – dacă încerci să promovezi o carte, să zicem, descoperi că trebuie să plăteşti o sumă foarte mare de bani ca să vinzi un singur exemplar. Suma asta nu se justifică pentru oamenii mici şi mijlocii. Pentru cei mari e altă treabă, multe companii multinaţionale sunt ca nişte birocraţii enorme 🙂
2
Ca să citez shit my dad says, „if your job doesn’t help people shit or f%ck then it’s not that important”. Deducem că facebook ar trebui să fie important. Oamenii se duc pe facebook ca să interacţioneze cu prieteni şi să facă treburi cu ei. Pe Google, care de asemenea vinde reclame, oamenii se duc să caute (au o idee despre ce au nevoie dar nu ştiu cum să ajungă la ea) sau cel mult se află în trecere dintr-o parte în alta: ştii precis ce cauţi, dar nu mai ştii unde e. În orice caz, oamenii sunt pe Google din motive foarte diferite şi în cel mai bun caz sunt pe cale să cumpere ceva sau cercetează. Sunt mai receptiv şi pe lângă părerea mea că Google e stricat în general de straturi şi straturi de SEO, adwords şi reclame, singura mea certitudine e comportamentul uman sau aşteptările faţă de serviciu. Pe Facebook momentan nu ştiu pe nimeni care să se uite şi să dea click. Mi se pare fascinant cum toate serviciile astea ştiu atât de multe despre mine dar reclamele sunt încă execrabile. Cei care mă au pe facebook ştiu că am listat toate filmele şi cărţile care îmi plac plus multe alte lucruri. Cu toate permisiunile din lume, până în ziua de azi n-am văzut nimic care să facă referire la lucruri specifice din profil şi toate sunt generalizări grosolane, cum ar fi datele demografice. Sunt absolventă, deci între 21 şi 25 de ani şi singurele reclame pe care le văd sunt la companii care să mă ajute să plătesc înapoi datoriile.
3
Mie Facebook îmi sună a schemă piramidală. Cam ca Yahoo.
Aud în stânga şi în dreapta că facebook e o companie profitabilă deşi au crescut în urma unor investiţii de la oameni gen Goldman Sachs printre alţii. Acum vine tanti asta să spună că ei din asta fac banii: din reclame. Facebook e profitabil şi sună atractiv să seduci nişte oameni care nu ştiu mai mult de atât cu promisiunea că a) aici e toată lumea de pe planeta asta şi b) uite ce de bani fac toţi oamenii ăştia, gen Coca Cola!
Facebook promite nişte rezultate fenomenale pentru investiţiile iniţiale şi aşa cum zic şi ei foarte mulţi sunt reticenţi să bage bani în reclame: au şi de ce. Până nu văd studii de caz de la fiecare capăt al spectrului (companii mici şi companii gigant) care să îmi spună că reclamele i-au ajutat să crească vânzările exponenţial, eu una n-o să cred. Nu văd pe nimeni dând click şi un click-through rate deja mic o să ajungă infim. Ziceam că Facebook nu e Google şi reclamele enervează acolo mai mult decât pe google. Presupunerea mea: dacă nu au valoare ele însele, nu o să fie profitabile. Din ce în ce mai mulţi o să încerce şi e suficient să ai un milion de companii pe lumea asta care să investească să zicem 3,000 de euro într-o campanie pe Facebook ca ei să facă 3 miliarde de euro. Şi apoi să zică mai departe „ce profitabili suntem noi” deşi restul muritorilor de rând n-o să ştie de fapt ce au avut de câştigat ăştia mici. Poate n-au avut mare lucru de câştigat comparativ cu investiţia iniţială.
Cam asta cred eu de pe facebook data viitoare când mă mai întreabă cineva de reclamele lor. Eu una nu cred în reclame pe facebook – nu contest faptul că e multă lume acolo, dar poate momentul forţei indică nevoia pentru a face altceva în loc de reclame. Până nu se trezeşte Zuckerberg să inventeze o altă platformă pentru reclame, mă îndoiesc că astea o să aibă mare succes la marele public mai departe de o noutate care-şi pierde farmecul.
Momentan doar atât. Cui îi datoram o explicaţie despre asta, asta e părerea mea, unabridged.
Comentarii
2 răspunsuri la „dat cu părerea: facebook şi reclamele lor”
Nu stiu de ce am impresia ca nu sunt in rand cu lumea. am ghostery instalat pe firefox si n-am vazut niciodata cum afara o reclama pe facebook.
[…] lor sunt că “facebook e peste tot şi toată lumea foloseşte Facebook” (apropo de ce ziceam de felul în care vând publicitate). Al doilea, cel mai important în viziunea lor, că o să crească mai mult calitatea […]