Mic Ghid de Licenta

“V-aţi pus la început o întrebare la care nu ştiaţi să răspundeţi. Se pune problema să găsiţi soluţia printr-un număr dat de mutări.”

Umberto Eco

Sa presupunem ca exista o licenta de scris, si nu un doctorat – la doctorate nu ma pricep; nu ma pricep nici la licente de ‘Romania‘ dar ma pricep la ce-am facut eu si poate ajuta pe cineva, candva, sa stie cum e organizata o lucrare de licenta. Fiecare facultate are propriile indicatii si cred ca cel mai bun ghid din Romania pe care l-am vazut e de la Babes-Bolyai (link-ul s-ar putea sa expire; Google it). Puteti sa va inspirati si de la Umberto Eco, cat o mai gasiti in librarii si am o veste proasta: nimeni n-o sa scrie o lucrare buna fara sa puna mana sa citeasca.

Scrisul critic*

Înainte să începi să scrii trebuie să știi care o să fie concluzia textului pe care urmează să îl produci. Ar trebui să ai o concluzie în cap când te-ai apucat de citit pe marginea subiectului ales dar probabil s-a mai schimbat în urma informațiilor descoperite prin lectură. Nu e un semn bun sau rău dacă se schimbă, e doar un factor de luat în calcul. Pe măsură ce scrii lucrarea ar trebui să ai o structură destul de limpede care să ducă cititorul de la a nu ști nimic despre subiect la a ști care sunt teoriile curente sau importante și care e concluzia ta, împreună cu motivele care te fac să crezi asta. Informația strânsă pe parcurs o să te ajute să susții argumentul – n.b. toți citim critic așa că oricine scrie o licență ar trebui să știe să gândească critic și să scrie în consecință.

Cum decizi ce cărți trebuie citite în întregime*

Atunci când ai găsit un subiect există șansa să descoperi și faptul că a) o grămadă de lume a scris deja volume întregi pe marginea subiectului sau că b) există una sau două opere seminale ce ar trebui citite în întregime. Eu una votez cu varianta plictisitoare de a citi lucrurile esențiale în întregime dar multă lume se blochează atunci când vine vorba de a alege care sunt de fapt lecturile esențiale. Și dacă nu citesc tot ce se întâmplă? Așa că cei mai buni pași de urmat sunt ăștia:

  • Inspectează cartea și fă o trecere în revistă. Uită-te la introducere și încheiere (2 capitole). Uită-te la cuprins sau la indici dacă menționează ceva ce pare util sau legat de subiect. Citește bibliografia și vezi la ce cărți face referire la rândul ei. Asta o să îți dea o idee mult mai bună despre ce se află în text.
  • Decide ce vrei să afli din carte. Fă o listă cu întrebări cărora vrei să le găsești răspuns și speri că textul te va ajuta. Formula e simplă de obicei: cine, ce, de ce, unde, când și cum?
  • Acum citește capitolele care îți sunt relevante și care crezi că o să te ajute să răspunzi la întrebările de mai sus. Nu lua notițe încă, observă doar frecvența cuvintelor-cheie din text. După etapa asta poți să te întorci la pasajele cu adevărat utile și să le citești din nou căutând răspunsurile.
  • Adu-ți aminte ce tocmai ai citit. Închide cartea și scrie un sumar în propriile cuvinte, oricât de ciudat ar suna. Idei principale enunțate și părerile autorului sau lucruri esențiale de memorat.
  • Revizuiește procesul. Uită-te la întrebările puse mai devreme și la notițe. Ce ai aflat? Ce ai aflat în plus? Ce îți lipsește? Cât de util a fost capitolul sau cartea? Dacă nu a fost, nu o să fii deloc încrezător în ceea ce tocmai ai aflat.

Cum e organizata o lucrare de licenta (in Marea Britanie) – ghid de referinta, nu de copiat ca o gaina fara creier:

  1. “Abstract”: un mic paragraf de maxim 400 de cuvinte in care povestesti:
    1. Ce ai facut
    2. Cum ai facut
    3. Ce a iesit/ce ai descoperit
  2. Introducere: maxim o pagina de A4 in care povestesti pe scurt contextul problemei si eventual niste date care sa-ti justifice lucrarea. Multa lume pare sa-si scrie introducerea cu o intrebare, gen “Care ar fi cea mai buna solutie?”/”Ce ne mai ramane de facut?” sau ceva care sa faca pe cititor sa vrea mai mult fara sa bagi ‘cheese’ si cuvinte pompoase aiurea. O sa scrii vreo 10,000 de cuvinte si daca ai senzatia ca poti sa scrii 50 de pagini de abureala, te vei impotmoli la jumatatea drumului. O sa te doara capul citindu-ti propriile aberatii la un moment dat.
  3. Scop si obiective: Ce vrei de fapt sa demonstrezi cu lucrarea asta (“Vreau sa arat ca pauzele mici si dese sunt benefice”) si cum o sa faci sa demonstrezi asta (O sa intrebi pe cineva dintr-o companie? O sa lucrezi la ei o luna, sase luni, un an? O sa intrebi sefii sau angajatii? O sa citesti ce-au scris altii despre alte companii?)
  4. “Literature review”: documentarea pe marginea subiectului; grosul lucrarii despre carti, jurnale si alte surse de informatie care trateaza tema aleasa si explicatii pentru termenii pe care o sa-i folosesti (Ce intelegem prin pauza? Ce intelegem prin productivitate? Care e relatia dintre numarul angajatilor si numarul pauzelor/orelor de munca?). In teorie ar trebui sa cuprinda tot ce s-a scris despre subiect pana acum; cum nimeni nu poate sti tot, exista limite dar mai bine scrii mai mult decat sa scrii prea putin.
  5. Metodologie: Cum o sa indeplinesti obiectivele care implica cercetare. Daca ai ales sa faci un focus grup cu angajati in care iti vorbesc despre cum se bucura de pauza, explici de ce si cum (Cinci oameni au fost alesi pentru ca… si am vorbit o ora in loc de doua pentru ca… N-am ales sa fac interviu 1-on-1 pentru ca…). Pe urma ai de explicat cum o sa analizezi toate astea (Am luat chestionarele si le-am citit vs. le-am bagat in calculator si le-a facut calculatorul pentru mine). De multe ori cea mai buna metoda e triangularea: cand ai colectat date prin trei metode diferite, le analizezi si faci o legatura intre ele. (Chestionar in randul celor 100 de angajati – cercetare calitativa cu doua focus grupuri de cate 5 angajati – interviu cu managerul)
  6. Rezultate si analiza: Ce ai descoperit la punctul 5 dupa ce ai analizat si organizat toate raspunsurile; adesea organizarea se face pe baza unor motive recurente (cuvinte spuse de oameni sau inventate de tine pe baza raspunsurilor). Trebuie verificate cu punctul 4 si documentarea pe care ai facut-o. Confirma sau infirma teoria de acolo? Spune ceva nou? Imi mai trebuie alte notiuni/teorii? Acum e momentul.
  7. Recomandari: Pe baza descoperirilor, ce ar trebui sa se faca acum? In esenta sunt putine optiuni dar singurul lucru de retinut e ca nu trebuie sa disperi daca pare ca nu ai nimic nou de adaugat. E ok ca lucrurile sa ramana asa cum erau dar nu ai lucrat atat doar ca sa spui ca de fapt nu ai nimic de zis: ai un cuvant de spus in privinta lucrurilor care ar trebui sa fie studiate mai indeaproape pe viitor. In mod ideal n-ar trebui sa ajungi aici (inseamna ca subiectul ales pentru licenta a fost neinspirat) dar exista si exceptii: mentioneaza-le!
  8. Ce-am invatat: Reflectii personale, ce ai descoperit, ce nu stiai, ce o sa-ti fie de folos ș.a.m.d.. Ramane la latitudinea fiecaruia daca vrea sa aiba asa ceva in proiect dar de obicei arata ca ai invatat ceva.

Cu asta in minte, ar trebui sa mentionez ca la noi lucrarile nu se sustin – tot ce ai de zis trebuie sa fie in lucrare si nu in alta parte. Daca ti se pare ca te repeti cand scrii introducerea, contextul si repeti obiectivele, da lucrarea cuiva sa ti-o citeasca si sa-ti faca (ceea ce noi numim) the bullshit check. Nu repeta acelasi lucru folosind fraze alambicate menite sa sune pompos.

 

* Adăugat: Mai 2011

4 thoughts on “Mic Ghid de Licenta”

  1. pacat ca sunt prima care lasa o parere. Mie sincer mi-a placut ce am citit si ma luminat putin, ma facut sa ma hotaras asupra pasilor de urmat pe viitor. Mult succes in ceea ce faci!

  2. Buna! Chiar mia placut ce am vazut aici si eu urmeaza sa imi dau licenta lucruri bune de invatat!Multumim frumos!

  3. Celelalte 2 comentarii mi-au dat durere in gramatica. Cel mai mult m-a atras partea cu bullshit check (mi-a aminit de o colega ce mereu imi zice ca ea face “teoria chibritului” adica scrie de mai multe ori aceeasi idee in forme diferite). Eu nu pot face asta si cred ca e spre bine 😀 Anyway, good job with the post. E scris destul de bine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *